Till startsida
Göteborgs universitet
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Årets SOM-pris till Niklas Adamsson

Nyhet: 2017-08-25

Niklas Adamsson, student i medie- och kommunikationsvetenskap vid Göteborgs universitet, vinner SOM-institutets nationella uppsatspris 2017 för sin magisteruppsats Folkets nya informationskälla och mediernas förtroendedilemma.

Varje år delar SOM-insitutet ut ett pris för bästa studentuppsats som använder sig av data från SOM-undersökningarna. Prissumman är på 8000 kronor. Vinnare i år är Niklas Adamsson som skrivit sin magisteruppsats i medie- och kommunikationsvetenskap under vårterminen 2017. Uppsatsen examinerades 1:a juni vid institutionen för journalistik, medier och kommunikation vid Göteborgs universitet. Tidigare vinnare av det prestigefyllda priset är Sara van der Meiden, GU (2014), Simon Davidsson, LU (2015) och Malin Tejler, GU (2016). Studentuppsatser oavsett ämnesområde kan nomineras till SOM-priset, och 2017 är första året en uppsats i medievetenskap vinner stipendiet. Uppsatsen finns nu publicerad på www.som.gu.se 

Nicklas Håkansson, handledare, Niklas Adamsson, uppsatsförfattare, Maria Oskarson, representant för SOM-institutets styrgrupp och Henrik Ekengren Oscarsson, föreståndare för SOM-institutet

 


Folkets nya informationskälla och mediernas förtroendedilemma
Adamssons uppsats valdes ut bland ett tiotal nominerade av en kommitté bestående av medlemmar från SOM-institutets styrgrupp. Motiveringen lyder:

"Niklas Adamsson tilldelas SOM-priset 2017 för att han i sin magisteruppsats på ett fruktbart sätt använt SOM-data för att belysa sociala mediers sammansatta betydelse i ett föränderligt nyhetslandskap. Genom relevant teoretisk syntetisering och avancerade statistiska analyser visar Adamsson dels att underhållningsinriktad mediekonsumtion leder till ökad nyhetsexponering via sociala medier, dels att konsumtionen av nyheter via sociala medier bidrar till en ökad misstro gentemot mediernas journalistiska verksamhet. Dessa slutsatser ger ett viktigt kunskapstillskott till den medievetenskapliga forskningen och bidrar till en konstruktiv nyansering av de aktuella debatterna om ”falska nyheter” och informationsklyftor i samhället."

Adamsson har använt sig av data från den nationella SOM-undersökningen 2015, där frågor om bland annat nyhetskonsumtion, användning av sociala medier och förtroende för journalister och nyhetsredaktioner ställdes till ett slumpmässigt urval om 17 000 personer mellan 16-85 år boende i Sverige. Alla data från SOM-undersökningarna är fritt tillgängliga för forskare och studenter via Svensk Nationell Datatjänst (www.snd.gu.se), från och med ett år efter det att respektive undersökning avslutats. Nu i höst genomförs den nationella SOM-undersökningen för 32:a året i rad.

Läs Niklas Adamssons uppsats Folkets nya informationskälla och mediernas förtroendedilemma

Läs mer om SOM-institutets nationella uppsatspris

Data från den nationella SOM-undersökningen hos Svensk Nationell Datatjänst

 

AV:
031-786 5529

Kontaktinformation

SOM-institutet

Box 710, 405 30 Göteborg

Besöksadress:
Seminariegatan 1B
413 13 Göteborg

Telefon:
031 786 3300

Sidansvarig: SOM-institutet|Sidan uppdaterades: 2016-03-03
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?

Denna text är utskriven från följande webbsida:
http://som.gu.se/aktuellt/Nyheter/Nyheter_detalj//arets-som-pris-till-niklas-adamsson.cid1509584
Utskriftsdatum: 2017-09-20