Till startsida
Göteborgs universitet
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Ny SOM-undersökning: Fyra av tio vill återinföra värnplikten

Nyhet: 2014-06-24

Fyra av tio svenskar vill återinföra den allmänna värnplikten. Stödet är klart starkare bland centerpartister, moderater och kristdemokrater än bland socialdemokrater och vänsterpartister, något som förvånar forskaren Joakim Berndtsson.
– Normalt sett följer försvarsfrågor en höger-vänster-uppdelning men här gör det inte det. Till viss del är det ett underkännande av den förda försvarspolitiken.
Stödet för allmän värnplikt är också starkare bland äldre än bland yngre. I åldrarna 16-29 år tycker 27 procent att återinförd värnplikt vore ganska eller mycket bra. Motsvarande siffra bland de över 65 år är 53 procent.
– Den skillnaden är inte lika förvånande, säger Joakim Berndtsson. Kanske beror det på att de yngsta också är de som själva skulle beröras av värnplikten.
Han tror att rekryteringen till försvaret är på väg att förändras.
– Försvaret har haft stora problem med rekrytering och med att många slutar snabbt, och det gör att partierna håller på att formera en ny linje i försvarspolitiken.

SOM-undersökningen visar också att allt fler är negativa till reklam i tv. 1992 sade sig 38 procent vara negativt inställda till tv-reklam. Motsvarande siffra 2013 är 71 procent.
– Ju mer tv-reklam som har tillåtits, desto mer negativ har publiken blivit. Det finns ett tydligt sammanhang med lagändringar kring hur reklamen visas, säger Britt Börjesson, medieforskare vid Göteborgs universitet.
Politiska preferenser spelar också in. Bland personer som själva placerar sig till vänster på den politiska skalan är omkring 80 procent negativt inställda till reklam i tv. Bland högersympatisörer är siffran 60 procent.
– Höger är mer marknadsorienterat än vänster, men skillnaden var större på 90-talet. Den stora förändringen är att högersympatisörerna har blivit negativa till tv-reklam, säger Britt Börjesson.
Hon tror inte att det kommer som en överraskning för tv-kanalerna eller reklambranschen att fler blir negativa till tv-reklam.
– Branschen undersöker redan andra möjligheter som produktplacering och sponsring, i takt med att ny teknik gör det möjligt för tv-tittare att undvika reklamen på olika sätt.

Kvinnor, högutbildade, yngre och de som lever i en kärleksrelation upplever sina liv som mer meningsfulla. Bengt Brülde, professor i praktisk filosofi, tror att det kan hänga ihop med vad man har att göra.
– Jag tror att den högre känslan av meningsfullhet beror på att yngre och högutbildade har mer av olika sorters projekt i sina liv, till exempel i arbetet eller hemma. Projekten ger en känsla av mening, att man får känna sig delaktig i ett större sammanhang.
Det kan också förklara varför äldre och arbetslösa inte upplever sina liv som meningsfulla i lika hög grad som andra, eftersom de har färre projekt att arbeta med.
– Om jag får spekulera lite så tror jag också att kvinnors känsla av meningsfullhet är högre eftersom de oftare ingår i sociala sammanhang, med familj och vänner.

Kontakt:

Värnplikt: Joakim Berndtsson. joakim.berndtsson@globalstudies.gu.se 031-786 5927
Tv-reklam: Britt Börjesson, britt.borjesson@jmg.gu.se, 031-786 1203
Meningsfullhet: Bengt Brülde, bengt.brylde@filosofi.gu.se, 031-786 4180
Frågor om undersökningen: Jonas Hägglund, SOM-institutet

Läs hela SOM-institutets rapport Mittfåra och marginal om den nationella SOM-undersökningen 2013.

 

 

AV:
031-786 55 29

Kontaktinformation

SOM-institutet

Box 710, 405 30 Göteborg

Besöksadress:
Seminariegatan 1B
413 13 Göteborg

Telefon:
031 786 3300

Sidansvarig: SOM-institutet|Sidan uppdaterades: 2016-03-03
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?